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VARIATIONS ON SCHUMANN
Patrick Hemmerlé

Variations on Schumann - Novak, Brahms, Schumann - Patrich Hemmerlé  (OR 3012 - 9720)    

 

Category: Piano - Romantic music - CD

Bar code: 8 436530 129720

 

Variations on Schumann

Novak, Brahms, Schumann - Patrick Hemmerlé

 

CD Tracks
 

1. Vitezslav Novak (1870-1949)

Variations on a Theme by Schumann, opus 4 (1893)

 

2. Johannes Brahms (1833-1897)

Variations on a theme by Schumann, opus 9 (1854)

 

3. Robert Schumann (1810-1856)

Symphonic Etudes in Variation Form (1834)

 

 

This project puts into perspective three sets of themes and variations. Apart from the obvious fact that they are all based on themes by Schumann, there are also related in one significant way: the genre of the Étude.

 

Brahms cycle is a clear tribute to Schumann, and this extends beyond the choice of the theme. From Schumann comes the dual nature of the piece, torn between baroque and romanticism, introvert and extrovert. On the other hand, there is a clear reference to Bach’s Goldberg Variations, in particular in the use of the canon, and in the display of compositional mastery. The piece is among the most moving Brahms ever wrote, no doubt due to the peculiar circumstances surrounding its composition: shortly before it was written, Schumann had to put an end to his life by throwing himself into the Rhine.

 

The second cycle, composed by Novak, is also conceived as an affectionate homage to Robert Schumann, from whom it borrows quite a lot. As opposed to Brahms, he clearly set out to write for a virtuoso pianist. The aim of the work is to please and seduce, and this comes with a great deal of pianistic challenges, particularly in the brilliant Finale, which almost sins by crossing the line of what one can reasonable expect the two hands of a pianist to achieve.

Finally, the Schumann cycle bears in its convoluted title Symphonic Études in Variation Form the ambition and complexity of his project. The word symphonic might be explained by the fact that in many instances, one can sense a desire to write for the piano in a way that goes beyond the instrument, and evokes the orchestra. The work remains one of the most successful of the young Schumann, a monument of the romantic literature for the piano.

 

The three piano masterpieces are wonderful played by the French pianist Patrick Hemmerlé, whose brilliant career has led him to play in many European countries, North America and China.

 

 

ESPAÑOL

 

Categorría: Piano - Música romántica - CD

 

Variations on Schumann

Novak, Brahms, Schumann - Patrick Hemmerlé


Pistas

 

1. Vitezslav Novak (1870-1949)

Variations on a Theme by Schumann, opus 4 (1893)

 

2. Johannes Brahms (1833-1897)

Variations on a theme by Schumann, opus 9 (1854)

 

3. Robert Schumann (1810-1856)

Symphonic Etudes in Variation Form (1834)

 

 

Este proyecto traza un viaje en torno a tres temas y variaciones para piano. Al margen de la conexión evidente con Schumann, las tres piezas están unidas por otro atributo significante: la conexión con el género del Estudio.

 

El ciclo de Brahms es un claro tributo a Schumann. Su influencia se percibe claramente en la naturaleza dual de la pieza, entre barroco y romanticismo, introvertida y extrovertida al mismo tiempo. Por otro lado, se perfila una clara referencia a las Variaciones Goldberg de Bach, en particular en el uso del canon y en el dominio magistral de la escritura. Esta pieza figura entre las más emotivas de Brahms: no en vano, poco antes de escribirlas, Schumann puso fin a su vida tirándoso al Rin.

 

El segundo ciclo, compuesto por Novak, se concibió como un emotivo homenaje a Robert Schumann, de quien toma prestados muchos trazos. Al contrario de Brahms, Novak optó claramente por escribir para el pianista poseedor de una mecánica virtuosa. El objetivo principal de esta joven obra es seducir al auditor, y ello se persigue a través de un gran número de vertiginosos pasajes. Éstos son paticularmente visibles en el brillante Finale, que roza el límite de lo ejecutable por las manos del intérprete.

Finalmente, el ciclo de Schumann encierra en su títutlo Estudios Sinfónicos en Forma de Variación la ambición y la complejidad de la pretensión del compositor. La palabra "sinfónico" podría explicarse por el deseo schumanianno de transcribir en el piano una escritura que transciende la típicamente asociada al teclado, evocando la orquesta. Este compendio de estudios es una de las obras más logradas del joven Schumann, un monumento de la literatura romántica para piano.

 

Estos tres magistrales ciclos para piano son brillantemente interpretados por el pianista francés Patrick Hemmerlé, cuya carrera profesional se ha desarrollado en muchos países europeos, Norteamérica y China.

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