top of page
The singing clarinet
Luis Fernández Castelló

The singing clarinet - Weber, Mendelssohn, Bellini, Schumann, Donizetti, Rossini

Luis Fernández Castelló / Carlos Apellániz   (OR 6493 - 3317)    

Category: Clarinet - Romantic music - CD

The Singing clarinet

Bar code: 8 436564 933317

 

CD Tracks
 

1-2-3: C. M. von WEBER

Gran Duo Concertant in Eb major opus 48  

 

Allegro con fuoco - 08:31

Andante con moto - 06:26

Rondo. Allegro - 06:46

 

4: F. MENDELSSOHN – Song without Words opus 109

(arr. clarinet and piano Luis Fernández)  - 05:16      

 

5: V. BELLINI/L. BASSI – Fantasia from the opera I Puritani - 09:17      

 

6-7-8: R. SCHUMANN – Fantasy Pieces opus 73              

Zart und mit Ausdruck - 03:14            

Lebhaft, leicht - 03:36                            

Rasch und mit Feuer - 04:23        

 

9: G. DONIZETTI/L. BASSI – Divertimento on motives from the opera La Favorita  - 11:53      

 

10-11: G. ROSSINI – Introduction, Theme and Variations             Introduction - 04:25                            

Theme and Variations - 08:38   

  It has been the performer's intention with The Singing Clarinet, to show the "quasi" vocal features this instrument is capable of, and the impact that its versatile and velvety voice had on composers, performers and public in the early nineteenth century.

 Although these qualities were already brilliantly used by Mozart years before in his Concert K. 622 and his Quintet K. 581, it was in the nineteenth century (after the design of instruments that allowed for a greater sound and technical execution) when composers found in its timbre, of middle register and exquisite sweetness, the ideal resource for creating works of the subtler vocal character.

   In the early nineteenth century, Europe saw the development of two major musical centers. On the one hand, Germany and the creation of the romantic opera by Carl Maria von Weber and the development of the Lied with Franz Schubert, Robert Schumann and Felix Mendelssohn. On the other hand, the bel canto with its technical coloratura, was the cornerstone in Italy, from the hands of its greatest exponents Gioacchino Rossini, Vincenzo Bellini and Gaetano Donizetti.

        Luis Fernández has developed an interesting career as a soloist and chamber musician. He received prizes at the Juventudes Musicales National Competition and at the Intercentros-Melómano National Competition. He performed at the Festival Ensems de Música Contemporánea (Valencia), the Festival Internacional de Música y Danza (Granada), the Bienal del Mediterráneo de Música Contemporánea (Greece), the Festival Internacional de Música y Danza Ciudad de Úbeda and the Semana de Música Religiosa (Cuenca). He also played at important venues such as Auditorio Nacional (Madrid), Palau de la Música Catalana (Barcelona), Auditorio de Zaragoza and Palau de la Música (Valencia), as well as in many European countries.

Categoría: Clarinete, música romántica - CD

The Singing clarinet

 

Pistas del CD
 

1-2-3: C. M. von WEBER

Gran Duo Concertant in Eb major opus 48          

 

Allegro con fuoco - 08:31        

Andante con moto - 06:26              

Rondo. Allegro - 06:46          

 

4: F. MENDELSSOHN – Song without Words opus 109

(arr. clarinet and piano Luis Fernández)  - 05:16      

 

5: V. BELLINI/L. BASSI – Fantasia from the opera I Puritani - 09:17      

 

6-7-8: R. SCHUMANN – Fantasy Pieces opus 73              

Zart und mit Ausdruck - 03:14            

Lebhaft, leicht - 03:36                            

Rasch und mit Feuer - 04:23        

 

9: G. DONIZETTI/L. BASSI – Divertimento on motives from the opera La Favorita  - 11:53      

 

10-11: G. ROSSINI – Introduction, Theme and Variations             Introduction - 04:25                            

Theme and Variations - 08:38   

 

Luis Fernández-Castelló ha deseado con The Singing Clarinet mostrar las características “quasi” vocales de las que es capaz este instrumento y la huella que dejó en compositores, intérpretes y público a principios del siglo XIX su versátil y aterciopelada voz.

Aunque estas cualidades fueron ya empleadas genialmente por Mozart años antes en su Concierto k. 622 y su Quinteto k. 581, fue en el siglo XIX (tras el diseño de instrumentos que permitían un mayor sonido y ejecución técnica) cuando los compositores encontraron en su timbre, de registro medio y exquisita dulzura, el recurso ideal para la creación de obras del más sutil carácter vocal.

Europa a inicios del siglo XIX vivió el desarrollo de dos centros musicales principales. Por una parte, Alemania y la creación de la ópera romántica de manos de Carl Maria von Weber y el desarrollo del Lied con Franz Schubert, Robert Schumann o Felix Mendelssohn. Por otra parte, el bel canto con su técnica coloratura constituyó el eje fundamental en Italia de manos de sus máximos exponentes Gioacchino Rossini, Vincenzo Bellini y Gaetano Donizetti.

Premiado en el Concurso Permanente de Juventudes Musicales de España y el Concurso Intercentros-Melómano, Luis Fernández desarrolla una interesante carrera como solista y músico de cámara, habiéndose presentado en numerosos festivales nacionales e internacionales como el Festival Ensems de Música Contemporánea de Valencia, el Festival de Música y Danza de Granada, la Bienal de Arte Contemporáneo del Mediterráneo (Grecia), el Festival de Música y Danza Ciudad de Úbeda o la Semana de Música Religiosa de Cuenca. En España Luis Fernández ha actuado como solista en el Auditorio Nacional, Palau de la Música Catalana, Auditorio de Zaragoza y Palau de la Música de Valencia, así como en numerosos países de Europa.

ESPAÑOL

bottom of page