Dialogues
Iñar Sastre​

Dialogues: Improvisations on Beethoven

Iñar Sastre, pianist and improviser (OR 6493 - 3867)    

In this musical proposal, I am not approaching the output and the époque of Beethoven to perform his music in the most trustworthy way. On the contrary, I allow myself to use various musical elements, with which I have lived for years, and to translate them into my musical world: my way of understanding and feeling music in current times.         

 

In classical music, during the last century, the practice of improvisation has not been a relevant matter of study; as it was in the past. Nowadays, we have gotten used to seeing this practice in disciplines such as the organ or the emerging popular styles, as jazz. Nevertheless, we should remember, as it has been proven through different recordings, that the great masters of music history, like Bach, Mozart, Mendelssohn or Liszt, were great improvisers of their time.         

 

Beethoven has been the subject of study for a good number of musicologists, and today we surely know about many aspects of his life and output. However, there is an aspect about which we seem to know less, indeed. What do we know about the pianist-improviser Beethoven? Thanks to different testimonies, like Cerny’s (Beethoven’s student), we know about this improvisational facet better.         In the beginning of the 19th century, the upbringing of the musician involved knowing the improvising practice of the basso continuo, the cadences and the ornaments. That notwithstanding, in Beethoven’s case, these practices weren’t very striking at all. Cerny classified Beethoven’s improvisation in three different formal categories:

1. In the form of a first movement or a final rondo of a sonata.

2. In form of free variation. 

3. In mixed style, in a potpourri way.

 

In this last category, we find the fantasy op. 77, maybe the one written piece that approaches Beethoven’s improvising style more than any other work.       

 

Cerny described Beethoven’s improvisations like this:  His improvising talent was amazing and moving; no matter what the social entourage in which he found himself, he produced such an effect in each listener that very often, the audience became bewildered, and some of them even started to weep. There was something so marvelous in his expression, in addition to the beauty and the originality of his ideas, and the ardent style that he used to express them.       

 

In this project, I permitted myself to conceive twelve improvisations, based on a specific piece in each case. This has allowed me to communicate with the German genius. Definitely: to dialogue with him.

Text:  Iñar Sastre

Categoría: Piano - Música moderna - CD

Dialogues: Improvisations on Beethoven

Bar code: 8 436564 933867

En esta propuesta musical, no soy yo quien se acerca a la obra y a la era de Beethoven para interpretar su música lo más fidedignamente posible, sino que me permito tomar sus elementos musicales, con los que he convivido durante años, y los traslado a mi universo musical: a la manera de entender y sentir que tengo la música desde mi perspectiva actual.         

 

En la música clásica, durante este último siglo, la práctica de la improvisación no ha sido objeto de estudio como lo había sido antes. En nuestros días, nos hemos acostumbrado a ver esta práctica encasillada en disciplinas como la del organista o la de las músicas populares emergentes, como el jazz. Sin embargo, recordemos que se conservan testimonios que afirman que las grandes figuras de la historia de la música como Bach, Mozart, Mendelssohn o Liszt, fueron también grandes improvisadores.         

 

Beethoven ha sido un tema de estudio para muchos musicólogos y se conocen muy minuciosamente aspectos de su vida y de su obra. En cambio, hay un aspecto que parece ser más desconocido; en efecto, ¿qué sabemos del Beethoven pianista-improvisador? Gracias a testimonios como el de Cerny (alumno de Beethoven), conocemos algo mejor esa faceta.         

 

A comienzos del siglo XIX, la formación del músico pasaba por conocer la práctica improvisadora del bajo cifrado, de las cadencias o de los ornamentos. Sin embargo, en el caso de Beethoven no eran estas prácticas lo que llamaban más la atención. Cerny clasificaba en tres categorías formales las improvisaciones de Beethoven:

1.- En la forma de un primer movimiento o de un rondó final de una sonata.

2.- En la forma libre de variación.

3.- En un estilo mixto, a la manera de un popurrí.

En esta última categoría, encontramos la fantasía op. 77, pieza que quizá se aproxime más al estilo improvisatorio de Beethoven dentro de su obra escrita.         

 

Así describe Cerny las improvisaciones de Beethoven: Su manera de improvisar era estupenda y emocionante; sea cual fuere el entorno social en que se encontraba, producía un efecto tal en cada oyente que a menudo todos quedaban pasmados, y algunos incluso rompían en sollozos. Había algo tan maravilloso en su expresión, además de la belleza y la originalidad de sus ideas y del estilo fogoso en el que las expresaba.         

 

En este proyecto me he permitido realizar doce improvisaciones partiendo de una obra concreta de Beethoven en cada una de ellas. Ello me ha facilitado crear una comunicación con el genio alemán. En definitiva, dialogar con él.

 

Texgto: Iñar Sastre

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